Platforma testowa i metodologia2015-07-31 23:00:00 | Piotr Urbaniak (gtxxor)
Platforma testowa
Metodologia
Ustalenie odpowiedniej metodologii, wbrew pozorom, nie okazało się łatwym zadaniem. Różnorodność konstrukcji poszczególnych chłodzeń sprawia, że trudno wyznaczyć wspólne warunki testowe dla każdego urządzenia.
Niech za przykład posłuży następujący fakt – typowe AIO z chłodnicą 240 (np. Liqtech 240) w większości obudów montuje się horyzontalnie, podczas gdy gruba chłodnica 120 (np. Reserator 3 Max) wymaga pozycji wertykalnej. W przypadku radiatora zamontowanego poziomo, w górnej częsci "budy", chłodzenie jest dość mocno wspierane przez zjawisko konwekcji (gorące powietrze samoistnie "ucieka" do góry), a to może powodować zakłamanie wyników – względem tych zestawów LC, których nie udało się zamontować w optymalny sposób.
Zamiast poszukiwać obudowy, pozwalającej stworzyć idealne warunki dla wszystkich produktów, zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie testów bez jej wykorzystania. Komputer złożyliśmy "na pająka", umieszczając poszczególne podzespoły na blacie. Z kolei do montażu chłodnic wykorzystaliśmy Phobya Radiator Stand – Bench Edition 2x2x120, czyli specjalny stojak dedykowany do testów chłodzenia wodnego.
Temperatura w pomieszczeniu testowym wahała się w granicach 23-24 stopni Celsjusza.
Do pomiaru głośności został wykorzystany sonometr Bestone BE824, umieszczony w promieniu ~40 cm od pracującej platformy.
Przeprowadzone testy (każdy pomiar wykonywany był dwukrotnie; końcowy rezultat jest średnią arytmetyczną):
- gaming - 15-minutowa rozgrywka w Battlefield 4 (tryb wieloosobowy, preset ultra),
maks. obciążenie – 15-minutowy okres pracy programu LinX 0.6.4 (próbka: 23118, pamięć: 4096).
Aby wykluczyć negatywny wpływ innych komponentów na pomiar sonometryczny, wyposażyliśmy platformę w pół-pasywną kartę graficzną, która nie uruchamiała wentylatorów podczas pomiaru (test LinX).